Martin Koolhoven
TOP spreker Martin Koolhoven is te boeken als spreker of voor het geven van een masterclass. Informeer naar de mogelijkheden via Boekingsbureau V.I.P. Fabriek.
Martin Koolhoven is een van Nederlands meest succesvolle filmmakers, die zowel eigen scenario’s verfilmde als die van anderen. Martin eet en drinkt film; over hem schreef HP De Tijd ooit dat er celluloid door zijn aderen stroomt.
Hij begon met kleine arthouse films, maar via kaskrakers als Het Schnitzelparadijs en Oorlogswinter, maakte hij in 2016 zijn internationale debuut met Brimstone, de eerste Nederlandse western die aan meer dan tachtig landen werd verkocht.
Hoe het ooit begon..
Hij werd geboren in 1969 en is zijn hele leven al gek van film. In 1996 studeerde hij af aan de filmacademie in Amsterdam als scenarist en regisseur. Hij is bekend van films als Knetter, Het Schnitzelparadijs, Oorlogswinter en Brimstone, zijn Engelstalige debuut
Hieronder een opsomming van Martin Koolhoven films als regisseur;
2016 Brimstone
2008 Oorlogswinter
2007 Koefnoen (TV Serie, 1 episode)
2006 ’n Beetje Verliefd
2005 Knetter
2005 Het schnitzelparadijs
2004 Het zuiden
2001 De grot
2001 AmnesiA
1999 Suzy Q (TV)
1997 Duister licht (TV)
1997 Vet Heftig – de video
1996 De Orde Der Dingen
1995 KOEKOEK!
1993 Chess
Martin Koolhoven boeken als spreker
Het regisseren van een film op de filmset komt op veel punten overeen met (het leiding geven aan) een organisatie, een afdeling daarvan, een kleine gemeente of een bedrijvige club. Hoe stuur je mensen aan? Hoe belangrijk is voorbereiding? Hoe verzorg je de communicatie? Regie is samenwerken. Werken je mensen voor jou of met jou? Regie is projectmanagement.
Het coördineren van een project waar je met een grote groep mensen aan werkt. Hoe haal je samen een doel? Maar regisseren van een film is toch ook vooral storytelling. Hoe vertel ik een verhaal. Wanneer komt de boodschap ècht over. Hoe zorg ik dat mijn medewerkers dit verhaal over kunnen brengen. Voor veel mensen in het management, de marketing en het bestuurlijke veld zal dit proces bekend voorkomen.
Martin Koolhoven geeft (op verzoek samen met Eddy Terstall) 4 verschillende presentaties/masterclasses:
1) The art of Storytelling – Martin Koolhoven
Hoe vertel ik een verhaal? Wat is een verhaal eigenlijk? Dat lijkt een simpele vraag, maar weet u het antwoord? Wanneer is een verhaal een verhaal? Moet er drama zijn, een plot, emotie? En waarom zijn dit soort ingrediënten van belang als ik een boodschap wil vertellen? Bijvoorbeeld aan mijn klanten. Hoe vertel ik een verhaal in mijn organisatie? Martin Koolhoven en Eddy Terstall hebben door de jaren heen geleerd hoe een verhaal het beste overkomt.
Martin Koolhoven zorgt alleen of kan samen met Eddy Terstall voor een gevarieerde avond vol anekdotes, filmfragmenten, humor, ernst, inzichten, engagement en rondom het thema storytelling. Aan de hand van hun avonturen en vele anekdotes komt een leerzame les naar voren. Bij elke opdracht, elk project of elke reorganisatie hoort een verhaal. Naar medewerkers, klanten of publiek. Storytelling is cruciaal bij elk commercieel proces. Twee beroepsvertellers delen met u hun ervaringen en inzichten.
Titel: Storytelling
Thema: Storytelling, communicatie
Duur: 35 – 60 minuten
Door: Martin Koolhoven of Martin Koolhoven met Eddy Terstall
Voor: Iedere organisatie die een verhaal te vertellen heeft
*************
2) Regisseer je eigen werk / Alles is regie – Martin Koolhoven
Regie is overzicht. Regie is leidinggeven, delegeren. Samenwerking coördineren op iets waar je met een grote groep mensen aan werkt. Regie is projectmanagement. Hoe haal je samen een doel? Voor veel mensen in het management of in het bestuurlijke veld zal dit proces bekend voor komen.
Het regisseren van een film komt op veel punten overeen met het leiding geven aan een bedrijf of een afdeling daarvan, een kleine gemeente of een luchthaven. Hoe stuur je mensen aan? Hoe belangrijk is voorbereiding? En communicatie? Hoe zit het met hiërarchie? Werken je mensen voor jou of met jou?
Uiteindelijk doe je niks zelf. Alle andere mensen die je aanstuurt kunnen ieder op hun vakgebied meer. Een regisseur is de ultieme manager
Eddy Terstall en Martin Koolhoven behoren tot de bekendste Nederlandse filmmakers. Hun films zijn samen goed voor 22 gouden kalveren en 40 nominaties en ook vele internationale filmprijzen. Ze regisseerden samen 25 speelfilms en meer dan 100 commercials.
Martin en Eddy geven op onderhoudende wijze aan de hand van hun vakgebied inzicht in hoe zij in praktijk met een groep medewerkers tot een goed eindresultaat kunnen komen.
Titel: Regisseer je eigen werk / Alles is regie
Thema: Samenwerken, organiseren, doelen halen, leiding geven
Duur: Presentatie 30 – 45 minuten / masterclass 45 – 90 minuten
Door: Martin Koolhoven en/of Eddy Terstall
Voor: Alle bedrijven en organisaties die aan projecten en taken werken
************
3) “De keuze van Koolhoven” / Masterclass: “Alles is film” – Martin Koolhoven
Martin Koolhoven is één van Nederlands meest succesvolle filmmakers, die zowel eigen scenario’s verfilmde als die van anderen. Martin eet en drinkt film; over hem schreef HP De Tijd ooit dat er celluloid door zijn aderen stroomt. Hij begon met kleine arthouse films, maar via kaskrakers als Het Schnitzelparadijs en Oorlogswinter, maakte hij onlangs zijn internationale debuut met Brimstone, de eerste Nederlandse western die aan meer dan tachtig landen werd verkocht.
In deze presentatie deelt Martin zijn passie voor film met de zaal. Hij loopt langs de films die voor hem belangrijk zijn geweest om zelf filmmaker te worden. Maar ook waarom de ze films zo belangrijk zijn in de filmgeschiedenis. Hij vertelt waarom sommige scenes zoveel indruk op hem maken en kruipt in de huid van de regisseur: waarom heeft hij voor deze aanpak gekozen en welke invloed heeft dat op hoe wij de film beleven? Wat was het doel van de film en wat was de impact? Heeft de regisseur met zijn keuzes zijn doel bereikt… ? Aan de hand van films als Terminator, Jaws, en The Revenant maar ook zijn eigen films Oorlogswinter en Brimstone leert Koolhoven ons op een andere manier naar film kijken.
Titel: “De keuze van Koolhoven” / Masterclass: “Alles is film”
Thema: Martin’s kijk op de wereld van film
Duur: presentatie 30 – 45 minuten/ masterclass 60 -90 minuten
Door: Martin Koolhoven
Voor: Iedereen die geïnteresseerd is in the art of film(ing)
*********
4) ‘Maak je dromen waar‘ – Martin Koolhoven
Met Brimstone is het Martin Koolhoven gelukt een western te maken van Hollywood-proporties. De film kostte in totaal bijna 15 miljoen en behoort met wereldsterren als Guy Pearce, Kit Harrington, Dakota Fanning en onze eigen Carice van Houten zelfs naar Hollywood-maatstaven tot een absolute topproductie. Hoe heeft Koolhoven dit huzarenstukje voor elkaar gekregen?
Martin vertelt hoe het hem is gelukt deze megaproductie tot stand te brengen. Welke keuzes heeft hij gemaakt, welke fouten heeft hij begaan en het allerbelangrijkst; welke lessen heeft hij geleerd.
Titel: ‘Maak je dromen waar‘
Thema: Je kunt meer dan je denkt
Duur: 30 – 60 minuten
Door: Martin Koolhoven
Voor: Meetings waar u uw gasten energie wilt geven en wilt inspireren om om hun dromen waar te maken!