Ernst Daniel Smit
Ernst Daniel Smit: Anneke van der Graaf en haar partner Harry France waren helemaal wild van mijn stem en ik was maar wat graag bereid het aanbod van Anneke aan te nemen voor zangles. Ze heeft me geloof ik een jaar gecoached en stond erop dat ik naar Amsterdam zou gaan om daar een studie aan het conservatorium te gaan volgen.”Jij kan het en je gaat het maken ook..”Ik las een oproep in de krant voor deelnemers aan de “Operastudio” van de Nederlandse Opera. Ik waagde het erop en belde op voor een auditiedatum.
Op de vraag van welk conservatorium ik dan wel kwam, luidde mijn onsterfelijke antwoord..”zoek je talent of papieren..?” Afin, ik kreeg een datum en verscheen voor de auditie in het pretentieuze operacomplex. De Stadsschouwburg Amsterdam. Ik op toneel een man of 6 midden in de zaal. Midden tussen die club zat een man me strak aan te kijken. Hij glimlachte toen hij mijn angst zag. De wat bolle ogen vanachter een onduidelijk gedateerd brilletje keken me uitnodigend en geruststellend aan. Ik begon te zingen en paste alle trucs van de zanglessen toe. Adem laag houden en vooral niet persen op je keel. De druk ontweek echter elders en ik weet niet of de man met de vriendelijke ogen iets had gemerkt. Maar plotseling stond hij naast me en vroeg me wat ik wilde.”Zanger worden” “dat gaat lukken dat weet ik zeker maar je bent te min voor de studio op dit moment. Ik wil dat je naar het conservatorium gaat..”.
In die tijd werd ik een intieme vriend van Winnifred Wagner. Ik kreeg dank zij haar een stipendium voor de Bareuther Festspiele, een ongelooflijke eer voor een jonge zanger in die tijd. Ik was de meest veelbelovende jonge zanger uit de deelstaat volgens haar. Zo lief als dat mocht klinken, zo slecht beviel me de eer.
Ik kon kiezen tussen Mannheim, een National Theater of het dichter bij NL gelegen Wuppertal, het werd het laatste. De frequentie van voorstellingen werd heviger en de druk steeds groter. Ik zong er zo’n 30 grote en kleinere rollen. Van onbekende Wagners tot Verdi’s en Puccini’s. Donner…(Rheingold)..Morald..(Die Feen)..Wolfram..(uit Tannhauser)..Don Giovanni (Don Giovanni)..Carlo..(Forza del destino)..Falke..(Fledermaus)Henri..(der opernball)..Silvio.. (Paljassen) enzovoorts. Tussendoor gastoptredens in Dettmold (Don Giovanni), Mannheim..(Traviata), Rotterdam …(Atilla) etc.
Onder leiding van Gerard Akkerhuis mocht ik veel Europese steden aandoen voor het vertolken van oratoriarollen. Christus in de Johannes Passion of de aria’s in de Matthäus Passion Remona..Brescia Verona…Vicenza…Antwerpen, Notre Dame Parijs. Eglise Saint Clothilde (kerk van Cesar Franck). Den Haag Kloosterkerk (cantatediensten voor o.a. het Koninklijk huis, incognito).
Op een avond ter gelegenheid van de World Press Photo hoorde een delegatie van Joop van den Ende mij. Op de vraag of ik geinteresseerd was in musical antwoordde ik negatief. Echter bleek later dat het om een musical ging waarin zingen niet rudimentair bleek en mijn interesse nam toe. Ik werd JAVERT in 407 voorstellingen van Les Miserables. Daaropvolgend stond ik een half seizoen in de World Fantasy Dinner Show bij Frank Wentink. Een enorme leerschool. Vervolgens kwam mijn meest bevredigende creatie, naast Simone Kleinsma was ik de Bloedbarbier van Fleetstreet. Sweeney Todd. Een sensatie!!! Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen gaf me de kans om Von Trapp te mogen spelen in 300 voorstellingen van de kraker “The sound of Music”. Uitverkochte zalen en romantiek waren de ingrediënten van een heerlijke avond theater.
Inmiddels meldde zich de TROS met een eigen TV programma. “Una Voce Particolare”. Het begon aanvankelijk als een “Jonge Mensen op het Concertpodium” voor amateurs, maar mede door o.a mijn eigenwijze doordrammen over een andere vorm, werd het programma een geweldige HIT. Meer dan 1.2 miljoen kijkers en dat voor een klassiek programma!!? Een zeer persoonlijke zoektocht naar de passie van Giacomo Puccini leverde gouden TV op in de documentaire “Una Storia Particolare..PUCCINI!” Bij omroep Gelderland ontwierp ik een personality programma over klassieke muziek “Parlando” ook dat mocht zich verheugen in steeds stijgende marktaandelen (Tom Mallo) Naast de regulier CD opnames verraste ik vriend en vooral vijand met een zelf uitgebrachte Cd. De titel..? “PURO” succesvol in de verkoop en verrassend van kwaliteit. Dat was het oordeel van de recensenten.
In Belfast zong ik nog een serie Il Trovatore. Ik zong de rol van LUNA. Bij de reisopera was mijn laatste rol..Valentin in Faust. In 2006 zong ik de titelrol in Nabucco en in 2007 de rol van Jago in Otello, beide in de RAI te Amsterdam.
Van 2006 tot en met januari 2008 deed ik de presentatie van het televisieprogramma Wonderlijke Wegen bij de NCRV. Hierin ging ik op zoek naar bijzondere en waar gebeurde verhalen over mannen en vrouwen die hun sporen nalieten in de geschiedenis van Nederland. Vanaf februari tot en met mei 2008 presenteerde ik het televisieprogramma Kaaskoppen & Waterlanders bij de NCRV. Hierin ben ik op zoek gegaan naar de idealen en drijfveren van mannen en vrouwen die ons land hebben gemaakt tot wat het nu is. De serie is gebaseerd op de Canon van Nederland: een selectie van de vijftig belangrijkste personen en gebeurtenissen die de loop van de vaderlandse geschiedenis in belangrijke mate hebben bepaald.
Ik bewaar supermooie herinneringen aan 4x 3000 bezoekers bij mijn Jaarbeursconcerten in Utrecht t.g.v. 50-Plusbeurs. Vanaf september 2008 tot en met maart 2010 tweemaal een tournee met de 3 Baritons langs de Nederlandse theaters. In april 2010 audities voor een nieuw seizoen Una Voce Particolare dat vanaf september 2010 werd uitgezonden door de NCRV.
In juni 2010 presenteerde ik een nieuwe documentaire bij de EO, God in de Lage Landen. Hierin ging ik op zoek naar hoe het Christendom in ons land kwam, wat belangrijke bewegingen zijn en hoe het tot in het heden doorwerkt.
In mijn theaterprogramma ‘Meesterlijk klassiek’ ga ik op zoek naar de verhalen achter de opera en achter de bedenkers van vele prachtige melodieën met medewerking van Francis van Broekhuizen, Maghen Hilgersum, Rutger de Vries en een negenkoppig orkest o.l.v. Henk Ruiter
Vanaf 22 september 2012 tot en met april 2013 heb ik naast o.a. René van Kooten, Lone van Roosendaal en Maaike Widdershoven een hoofdrol in de Joop van den Ende musical Aspects of Love van Andrew Lloyd Webber en ben ik genomineerd voor de beste mannelijk hoofdrol kleine musical.
Na de laatste voorstelling van Aspects of Love in april heb ik in mei 2013 heb ik een gastoptreden verzorgd bij de Toppers in elke avond een uitverkochte Arena. In de zomer van 2013 speel ik de rol van Otis. Een hoofdrol in de Shakespeare minimusical Otis of Othello tijdens het rondreizende theaterfestival De Parade. In augustus heb ik de Amstel Award in ontvangst mogen nemen.
Eveneens in augustus heb ik workshops gegeven in Frankrijk. Na het overlijden van zijn vrouw Rosemarie in 2012 wil ik bouwen op de fundamenten van mijn verdriet en wordt in 2013 is de Stichting Pijn bij Kanker opgericht. Het initiatief tot de oprichting van deze stichting is genomen door een gemengd gezelschap van betrokken en deskundige specialisten op medisch, organisatorisch en financieel gebied.
Op 11 november is Het Rozengala tot stand gekomen met een opbrengst van bijna 200.000 euro voor de Stichting Pijn bij Kanker voor meer onderzoek naar pijn bij kanker. De laatste drie maanden van 2013 was de agenda gevuld met een nieuwe serie concerten met de 3 Baritons in de Nederlandse theaters.
Vanaf 9 januari tot eind april 2014 ga ik met dochter Coosje, winnares van een Gouden Kalf en bekent van The Voice of Holland, het theater in met onze eigen theatervoorstelling “VOOR ELKAAR”.
Ik sta mijn leven lang al aan verlaging van de drempel voor met betrekking tot perceptie van klassieke muziek in het algemeen en vocale muziek in het bijzonder. Dat gebeurt met Una Voce Particolare..met Parlando met Night of the VOICE in Enschede (9000 bezoekers) met mijn TROS radioprogramma op 4 “Muziek aan tafel” en nu met mijn radioprogramma ERNST DANIEL elke zondagavond op Radio 4 elke zaterdag met De Barbier van Hilversum op Radio 4.
Ik zal nimmer nalaten een persoonlijke, niet alleen muzikale, reis aan te bieden aan een ieder die nog niet weet hoe gepassioneerd componisten, zangers en regisseurs werken. Ik zal geen medium schuwen om mijn boodschap over te brengen.
Ernst Daniel Smit is te boeken solo, met de 3 baritons en/ of voor het bijwonen van een lezing betreft het thema opera. Ernst Daniel Smit is te boeken via de V.I.P. Fabriek.