Bas Hoogland
Bas Hoogland boeken als spreker tijdens jouw event? Informeer vrijblijvend naar de beschikbaarheid en mogelijkheden via Boekingsbureau V.I.P. Fabriek.
Bas Hoogland begint, na zijn studie aan de Hogere Hotelschool in Maastricht, zijn werkcarrière bij Bilderberg Hotels. Bas begint zijn tocht van sales representative naar commercieel directeur. Na diverse tussenstops, o.a. bij Gran Dorado en J.C Decaux, wordt Bas in 1996 gevraagd als commercieel directeur bij het te starten Landal GreenParks, om van dit bedrijf iets moois te maken.
Commercieel directeur Landal
In de bijna 19 jaar als Commercieel Directeur won Landal alle mogelijke prijzen waaronder jaar op jaar de “Thuiswinkel Award” en de Zoover Award voor “beste vakantieaanbieder”. Onder Bas z’n leiding werd Landal gekozen tot “Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland” en in een aantal jaren erna bleef Landal , als enige bedrijf tot nu toe, in de TOP 5 van Klantvriendelijkste bedrijven van Nederland!
Van 13500 huisjes naar 1 huisje
Begin 2015 verliet hij Landal voor een rustiger tempo. Samen met z’n vrouw exploiteert hij nu een uniek vakwerkhuis: ‘De Heerlijkheid Vijlen’ in Zuid-Limburg. Hij ging van 13500 huisjes terug naar 1! Daar neemt Hoogland de rol van gastheer, tuinman, beddenopmaker & houthakker op zich.
Veel gevraagd spreker
Naast zijn vakwerkhuis adviseert Bas Hoogland bedrijven en is hij een veelgevraagd spreker bij bedrijven en op congressen over ‘Gastvrijheid, klantvriendelijkheid & hostmanship’.
-
- Hoe wordt je een klantvriendelijk bedrijf?
- Wat komt daar bij kijken?
- Wat zijn de do & dont’s ?
Dit staat in het teken van zijn motto: ‘Aardig zijn kost niks!‘. Met een kritische blik gericht op de toekomst laat Bas in een gepassioneerde presentatie z’n gasten naar huis gaan met bruikbare tips die kunnen zorgen voor een verandering in het bedrijf!
Geen theoretisch verhaal uit een managementboekje, maar een inspiratievol, bevlogen, succesvol en praktijk verhaal uit het hart en met de handen in het gehakt! Voor bedrijven die écht werk willen maken van klantgerichtheid.
In gesprek met Bas Hoogland, voormalig topman bij Landal GreenParks, nu gastheer van https://www.deheerlijkheidvijlen.nl én bovenal spreker over ‘Klantvriendelijkheid’ & ‘Hostmanship’.
Bas, je bent een veel gevraagd spreker. Wat is je succes?
Jeetje, wat ik terug krijg van opdrachtgevers is dat mijn verhaal geen ‘sprekerstrucje’ is maar een gepassioneerd verhaal, uit het hart ! Dat vinden mensen mooi en belangrijk. Daarnaast hoor ik dat het iets doet, mensen hebben er iets aan. Het geeft inspiratie, enthousiasme, en ook gewoon praktische tips. Of ik voor een management team van 15 personen sta of een zaal met 300 medewerkers, als ze allemaal 2-3 dingen ‘meenemen’ dan gebeurt er toch iets in zo’n bedrijf. En dat is mooi om te doen. Geregeld heb ik ook terug gekregen dat er na mijn verhaal een andere ‘vibe’ ontstond tijdens vergaderingen en in het bedrijf. Geweldig om te horen.
Wat is de kern van je ‘Klantvriendelijkheidsverhaal’ en hoe sluit dit aan bij de praktijk?
Het begint allemaal vanuit mijn hospitality achtergrond en ervaring. Ik heb 30 jaar in deze ‘gastvrijheidsbranche ‘gewerkt, 10 jaar Bilderberg Hotels, bijna 20 jaar Landal. Met deze achtergrond neem ik mensen, met de nodige anekdotes en praktijk situaties, mee in de wereld van ‘Gastgerichtheid’. Kapstok is het feit dat wij als Landal alle mogelijke consumenten prijzen hebben gewonnen, de ‘prijs der prijzen’ wonnen : “Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland” en jaren lang in de TOP 5 stonden
Noem ’s een paar aspecten uit je betoog?
Cultuur, initiatief nemen en leiderschap komen nadrukkelijk aan bod. Hier ga ik, met de nodige voorbeelden op in. En dan zetten we de boel best op scherp om iets positiefs te weeg te brengen bij de aanwezigen. Maar ook het belang om één geheel te zijn, samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen, anders te acteren dan de rest, plezier maken, komen nadrukkelijk aan de orde.
Waarmee gaan bezoekers naar huis?
Dat is heel verschillend uiteraard want dé bezoeker bestaat niet, net als dat dé klant niet bestaat. Iedereen heeft andere verwachtingen. Maar op het eind geef ik een tiental adviezen, tips en vaak ook ‘open deuren’. Daar zitten altijd 2-3 zaken tussen waar men iets mee kan. Zo pakte een directeur van een grote hypotheekverzekeraar die bij een hypotheek congres was er een tip uit en belde me na een half jaar op. Hij zei “Jeetje man, het werkt, zou het leuk vinden als je nu voor mijn bedrijf kwam spreken. Kijk dat geeft zoveel energie!!
Nog iets tot slot, ga je gang….
Hahahaha, nou, vaak krijg ik te horen “Jij vindt het écht leuk om te spreken hé?” Inderdaad. Ik geniet er van om mensen te kunnen raken met m’n verhaal over Klantgerichtheid. Ik hoef de hoofdprijs niet. Niks leukers dan dat mensen na afloop naar je toekomen en je bedanken. Daar word je pas écht gelukkig van en waarschijnlijk straal ik dat op een directe en ook zakelijke manier uit. Ik zou dit ook niet elke dag willen doen. Zò hou ik de passie en het enthousiasme onder het motto “alles wat leuk is, kost geen moeite”.